Breaking News

Netflix er nu mere værd end Walt Disney

Den amerikanske streaming-gigant Netflix er steget i værdi på ny. Firmaet er nu 152 milliarder dollars værd og det betyder at det overgår Walt Disney, som har en værdi på 148,5 milliarder dollars. Det betyder at Netflix er blevet til den mest værdifulde medievirksomhed i verden.

Netflix har 125 millioner abonnenter

2018 har indtil nu været (endnu) et succesrigt år for Netflix. Streaming-giganten fik 7,4 millioner nye abonnenter i første kvartal, hvoraf det der svarer til den danske befolkning (5,5 mio.) var abonnenter fra andre lande end USA. I begge tilfælde er der tale om tal, der overgår analytikernes forventning på 6,5 millioner nye kunder. Den nye tilgang af 7,4 millioner kunder betød at Netflix havde 125 millioner abonnenter ved udgangen af første kvartal i 2018.

Netflix med overskud på 290,1 millioner dollars

Netflix har også tjent flere penge blandt andet fordi de har hævet abonnementsprisen for en del abonnenter. Tech-gigantens indtægter steg derfor også til 3,7 milliarder dollars i første kvartal, hvilket er 40 procent mere end det første kvartal i 2017.

I sidste ende har ændringerne i virksomheden skaffet tech-giganten et overskud på 290,1 millioner dollars efter skat og sammenlignet med overskuddet på 178,2 millioner dollars efter skat i året før, er der tale om en stor forskel. I kølvandet på den store succes er Netflix aktien steget mere end 65 procent blot i 2018.

Sådan sørger Netflix at holde fat i kunderne

Netflix vil bruge stor sum af indtægterne på at sørge for at de bliver ved med at være relevante. I 2018 vil streaming-tjenesten investere otte milliarder dollars på at producere nye egne film og serier.

En af de egne producerede serier hos Netflix er den danske serie ”The Rain”. Her følger man en gruppe unge, der overlever en mystisk virus, som regnen har spredt ud over størstedelen af Skandinavien. Serien fik ikke så gode anmeldelser af fx Soundvenue, men derfor har den stadigvæk været populær nok til at blive fornyet til sæson 2. Helt præcist hvor mange der har fulgt de danske skuespillere hos Netflix må man gætte sig til, da Netflix ikke deler oplysninger om seertal.

Walt Disney hopper også på streaming-vognen

Det er interessant at følge Netflixs aktie i kølvandet på den seneste succes, men det er lige så interessant at følge de tætte konkurrenter fra Walt Disney. Walt Disney Co. har nemlig planer om at udfordre Netflix, HBO, Amazon Prime og alle de streaming-giganten ved at offentlige en Walt Disney streamingtjeneste.

Walt Disney købte i december 2017 aktier hos film- og tv-studierne i 21st Century Fox til en værdi på omkring 52,2 milliarder dollars samt en gæld på 13,7 milliarder dollars. Dermed kom Walt Disney Co. et skridt nærmere på at kunne udbyde indhold fra Marvel, Lucasfilm, Pixar og egen produktion fra Disney. Dette forklarer også årsagen til at de seneste film-udgivelser fra Disney ikke er blevet tilgængelige hos Netflix, da de vil være blandt de nyheder, når Disney streamingtjeneste går i luften engang i 2019.