De sociale medier er en essentiel del af markedsføring af store som små forretninger nu til dags. Især de mindre forretninger kan nyde gavn af TikTok, Instagram og YouTube til at nå ud til deres målgruppe. Derfor deler vi i dag fem tips til hvordan du kan blive bedre til at markedsføre dit passionsprojekt på de sociale medier.
Kend din kunde
Det er vigtigt at du har styr på din potentielle købers vaner. Mange virksomheder ender med at lave markedsføring i overensstemmelse med hvad de selv kan lide. Naturligvis er det vigtigt, men det er vigtigere at kende din kunde. Fx varierer folks fritidsaktiviteter. Nogle personer er vilde med Netflix og andre nyder at spille casino med en mr green welkomstbonus.
Studer de sociale medier
Mange personer bruger de sociale medier til salg på den samme måde, som deres personlige konto. Det er vigtigt at du kender til hvordan du kan bruge de sociale medier til salg. Her er der ikke en retningslinje for alle sammen. Teknologien bag TikTok, Instagram og YouTube varierer, og du bør lægge en individuel strategi for dem hver især.
Analyser dine tal
Sociale medier som TikTok og Instagram giver dig data vedrørende dine indlæg. Du kan og bør analysere hvor mange personer, som kan lide en video. Desuden er det også vigtigt at være kritisk i forhold til indhold, som folk muligvis ikke er vilde med. Det bygger videre på det første punkt. Måske er det indhold, som du er glad for, men hvis dine købere ikke synes godt om det, er det bedre at fokusere på hvad de kan lyde.
Bliv en haj til emotionel markedsføring
De fleste personer køber produkter af en af to årsager. Enten ønsker de at købe et produkt for at komme tættere på at blive lykkelige. På den anden side kan de også vælge at købe et produkt for at komme længere væk fra at opleve smerte. Det vil sige at mange personers købsadfærd drives af enten lykke eller smerte.
Her har vi givet dig den første introduktion til hvordan du kan studere følelsesmæssig branding til at markedsføre dine produkter på Instagram, TikTok, YouTube og andre sociale medier. Vi nævner mest de tre, men du kan naturligvis også overveje at lægge indlæg op på Pinterest og Facebook.
Arbejd på din selvtillid
Mange blogs deler ikke dette punkt, og derfor er det et ekstra tip, som vi kommer med her. Som iværksætter er det utroligt vigtigt at du arbejder på din selvtillid. Det gælder især med de sociale medier, hvor du nok kommer til at sende live udsendelser og filme videoer af dig selv. Hvis du synes at det er pinligt at filme dig selv, påvirker det dine muligheder for at opnå succes.
Den gode nyhed er at de fleste personer, som lægger ting op på de sociale medier, havde det svært med det i begyndelsen. Derfor handler det om at være mildere ved dig selv, og at springe ud i det. Husk på at øvelse gør mester.