
Mange virksomheder ser ofte bort fra at investere i en online tilstedeværelse. Det kan være fordi de føler at de ikke har tid til det. Det kan også skyldes at de mener at det ikke kan betale sig at bruge energi på at være til stede på fx de sociale medier og at have en egen personlig hjemmeside. Men alt er rykket online den dag i dag. Du sidder jo også og læser en artikel på nettet og i denne artikel kan du læse om hvorfor det er vigtigt at din virksomhed investerer i at være til stede online.
Nå ud til flere folk ved at oprette en hjemmeside
Der findes virksomheder som ikke overvejer at have en hjemmeside for sit firma og sit produkt, men det er en stor fejl. En hjemmeside er med til at sende signaler om at dit firma er seriøst og professionelt og folk føler sig mere trygge, når de kan læse på firmaets egen hjemmeside.
Derudover giver en hjemmeside også bedre mulighed for at potentielle kunder vil finde dig i det store World Wide Web. Mere end halvfems procent har adgang til en computer og internet i sit hjem og mange af dem bruger også mange timer om ugen på at google på mobilen.
Du udvider åbningstiderne
Hvis din virksomhed har åbent fx mandag til fredag mellem 10 og 18, så har du en begrænset åbningstid og tilgængelighed. I dette tidsrum kan kunderne ringe til dig, hvis du oplyser om en kontakt-telefon og de kan besøge din forretning, hvis du har en fysisk adresse. Men hvis din virksomhed er online, så er forretningen tilgængeligt døgnet rundt.
Ved lægge information op på din egen hjemmeside og inspirerende indhold op på de sociale medier giver du potentielle samt nuværende kunder mulighed for selv at finde frem til den information, som de søger. Du kan endda arbejde med en form for booking-system, hvis du fx har en frisørsalon eller en lille online butik, hvis du sælger en form for produkter. På den vis kan Kathrine booke en tid i din frisørsalon sent om aften og Jens kan købe dine produkter, mens han drikker morgenkaffe. I sidste ende er det med til at du kan tjene penge hele døgnet rundt.
Udnyt de sociale medier
Mange ser på Facebook og Twitter som en tidsrøver, hvor vi bare ”scroller” op og ned ad siden. Men faktisk er begge eksempler samt mange andre sociale medier en effektiv måde at nå ud til flere potentielle kunder samt et redskab til at gøre nuværende kunder mere loyale.
Det er meget muligt at dine kunder allerede snakker om dig på de sociale medier, selv i de tilfælde når din virksomhed ikke har fx en Facebook-side. Fordelen ved at være tilstede på de sociale medier er blandt andet at du kan påvirke samtalen ved en aktiv indsats på fx Facebook.
Spar på dine penge
Sammenlignet med traditionel annoncering er det at have en hjemmeside eller at udnytte de sociale medier en af de billigste løsninger. Det er fx meget billigere end at reklamere i radioen, TV’et, aviserne eller busserne.
Investér i online marketing
Det er ikke nok blot at være til stede på internettet. Dine konkurrenter er sikkert allerede på internettet (ellers kommer de det snart). Derfor er det vigtigt for dig og din virksomhed at finde ud af hvilken online marketing i ønsker at investere i for at den online tilstedeværelse er effektiv. Det kan være alt fra søgemaskineoptimering til webanalyse og meget mere.