Facebook har videregivet private oplysninger til mere end 60 hardware-producenter

Nu er den gal hos Facebook igen. Tech-giganten har videregivet uvidende brugeres private oplysninger videre til Apple, Microsoft, Samsung og mindst 60 andre hardware-producenter.

New York Times har kastet lys på sagen

Den amerikanske avis New York Times har for nyligt offentliggjort en rapport, som viser at Facebook har delt dine, dine venners og dine venners venners private informationer med især mobilproducenter i løbet af de seneste ti år. Det vil sige at Apple, Samsung og alle de andre havde mulighed for at opnå adgang til følsomme oplysninger længe før at det sociale medie lancerede sin egen app.

Rapporten fra New York Times kommer netop på et tidspunkt hvor Facebook strammer op, i kølvandet på Cambridge Analytica-skandalen, hvor Facebook havde solgt private informationer fra flere millioner brugere videre til det politiske konsulentfirma. Et firma, som nu er lukket ned, men det betyder ikke at der er blevet lukket fuldstændigt ned for deling af de følsomme oplysninger.

Denne deling stiller store spørgsmålstegn til Facebook-grundlæggeren Marc Zuckerbergs nylige udtalelse om at ”Hvert stykke indhold, du deler på Facebook, er dit. Og du har komplet kontrol med, hvem der ser det, og hvordan du deler det”, som han fastslog, da han stod skoleret ved den amerikanske kongres tidligere i marts i år.  

Hardware-producenterne er en forlængelse af Facebook

Men faktisk mener Facebook selv at datadelingen med Apple og de andre foregår i overensstemmelse med det sociale medies privatlivspolitik. Der er strikse regler for hvordan den fortrolige data skal opbevares og ifølge en talsperson fra Facebook er der ikke blevet misbrugt personlige informationer i denne sammenhæng.

Tilbage i 2011 startede Facebook en aftale med de amerikanske myndigheder, der var bekymrede over firmaets privatlivspolitik. Allerede dengang lovede Mark Zuckerberg og co. at det sociale medie ikke ville dele brugernes private oplysninger med andre, men op til den dag i dag deler Facebook altså private oplysninger med mere end 60 hardware-producenter.

Facebook begrunder deres arbejdsgang med at de ser Apple, Blackberry og alle de andre, som en forlængelse af det sociale medie. Talspersoner fra Facebook argumenterer at hardware-producenterne hjælper brugere med at det platform og det sociale medie fungerer bedre sammen.

Hardware-producenterne bruger altså kun brugernes data til at skabe fx Apple-versionen af den bedste Facebook-oplevelse. Spørgsmålet er så hvor nødvendig folks civile status, religion og politiske overbevisning er for at kunne skabe den bedste Facebook-oplevelse. Dette er nemlig blandt andet den data Microsoft og de andre virksomheder har adgang til.

Apple har fx benyttet denne information til at give sine brugere mulighed for at dele fx billeder på Facebook uden at de skulle åbne Facebook-appen. Denne funktion blev dog fjernet igen fra iPhones tilbage i september 2017.

Stor forskel på opbevaringen af den private information

Microsoft har haft en datadeling-aftale med Facebook siden 2008. Dette har hjulpet med at forbedre oplevelser med at tilføje kontakter på Facebook og modtagelse af notifikationer. Angiveligt bliver data i dette tilfælde kun gemt brugernes telefon. Informationen bliver ikke synkroniseret med serverne hos Microsoft. Dette gælder specifik Microsoft og Facebook har bekræftet at visse andre producenter har gemt oplysninger om sine brugere og deres venner på sine servere.